Generelt om en RIB

En RIB er en kombination af det bedste fra en gummibåd og en ordinær motorbåd, som de fleste kender dem – og kan fåes i alle størrelser og med alt mere eller mindre luksuriøst tilbehør.

En RIB er en båd med fast bund (oftest glasfiber), som en almindelig motorbåd, på glasfiberbunden er der der monteret oppustelige pontoner.

 

Historie

RIBs som vi kender dem i dag er en forholdsvis ny opfindelse – selvfølgelig har man brugt princippet med luft pakket ind i en beholder for at holde fartøj flydende i lang tid, vel nærmest i tusinde år. Men udviklingen af RIB’en begyndte først for alvor da flyindustrien begynte at bruge gummi belagte stoffer til at fremstille luftskibe. Da en fransk luftskibsproducent (Societe Zodiac), efter flere katastrofer med luftskibe beslutter at bruge resourcerne på at lave luftfyldte gummi både i stedet for luftskibe, fremstiller de først en oppustelig kajak i 1934 og som følge deraf to kajakker med en gulv imellem og derfra er der ikke langt til det vi i dag kender som en RIB.

Det er dog ført efter 2. Verdenskrig at udviklingen virkelig tager fart med opfindelsen af stoffer som neopren og hypalon, der på nylon giver en væsentlig større slidstyrke end brugen af naturgummi på stof.

 

Fordele

En RIB har flere fordele, blandt andet dens stabilitet i vandet, der skyldes kombinationen af gummibådens flydeegenskaber og den almindelige speedbåds køl i V-form. Derudover er det en meget let konstruktion, der gør den nem at håndtere ved f.eks. søsætning.

 

Brug

_DSC9891RIBs bruges over hele verden af militær, redningsvæsener og politi i hele verden. Blandt andet til landsættelse af specialstyrker, havpatruljering og ikke mindst SAR operationer under alle tænkelige forhold.

Her er det LRB19 (Light Rescue Boat), der er på besøg i Sæby i anledningen af redningsstationens 100 års jubilæum.

Lukket for kommentarer.